zondag 14 februari 2016

Valentijnsdag. Liefde is.....

Liefde. Wat is dat nou eigenlijk? Hoe voel je dat je van iemand houdt, dat iemand van jou houdt. Waar voel je dat?
Is het uit te drukken in het aantal kaartjes dat je op valentijnsdag kreeg? Moet iemand chocola en bloemen geven op valentijnsdag om zijn liefde te bewijzen? Zijn dat bewijzen van liefde?

Toen ik nog in India woonde kwam ik in contact met de man waar ik nu mee getrouwd ben. Toen was ik nog niet overtuigd van onze toekomst samen. Omdat hij in Nederland woonde, hadden we vooral via internet contact. Hij was altijd blij als hij mij online zag komen en ik vond dat storend. Je kan toch niet altijd blij zijn en je hebt toch ook wel wat anders te doen dan te wachten tot ik online kom. Als je mij op een voetstuk plaatst, moet ik op je neerkijken. Zo werkt dat, Roos van Leary bewijst dat.

Mijn lieve vriendin daar confronteerde mij met mijn eigen drogreden. Wat wil je dan? Ik wil onvoorwaardelijke liefde. Liefde die liefde is en niks anders. Niet besmet met de angst verlaten te worden, zin in seks, macht, frustratie of wat dan ook. Pure onvoorwaardelijke echte liefde.

Mijn vriendin lachte me uit. Noem mij een mens die daartoe in staat is?
Ik dacht even na en wist toen het antwoord: Jezus Christus. Die houdt onvoorwaardelijk van mij. Wat ik ook doe, zeg, denk, voel. Zijn liefde is er altijd.

Ze schudde haar hoofd. Mannen zijn kansloos bij jou. Als ze moeten concurreren met de Heer, verliezen ze toch altijd. Shit Fab, vind je het gek dat je single bent....
Ik lag op de kussens naast de tafel naar het gevlochten dak te grijnzen. Ik maak het mannen onmogelijk... Zo had ik het nog nooit bekeken.

Ik had in die tijd geen enkele moeite mijn liefde voor Jezus te verdedigen. Een van mijn vrienden daar, werd er woest van. Regelmatig hadden we er discussies over. Je zwaait met de vlag van het Christendom. Mensen zijn gestorven onder die vlag, massale slachtpartijen, het is misbruikt voor macht en misbruik, ik ben er ziek van en jij wappert hier met je Moeder Theresa project in mijn gezicht. Je moet toch weten dat het Christendom verantwoordelijk is voor dood en verderf!
Mijn antwoord was goed. IJzersterk vond ik zelf: In de naam van liefde worden ook mensen misbruikt en misleid. Dat wil ook niet zeggen dat Liefde fout is. Integendeel.

In mijn ogen was Jezus de weg naar liefde. Dat klopte op dat moment ook. Mensen zoals Jezus en Buddha zijn wel eens vergeleken met deuren naar de liefde, naar perfecte harmonie waar we eigenlijk allemaal naar op zoek zijn. De belangrijkste les die Jezus ons geeft is dat liefde de moeite waard is om voor te sterven. Het leven niet.

Toen de Bloedende Maagden de sterfscène van Jezus aan het kruis speelden, riep Jezus, stervend: Kijk naar mij, dit is niet waar het om gaat! Het sterven is niet waar het om gaat. Het leven houdt op, de liefde nooit. Dat was ook de boodschap van Jezus. Volg mij niet, volg de liefde.

Ik woonde in India in de buurt van Auroville. Een project waar in naam van Osho Aurobindo een ideale stad werd gebouwd. Mensen komen van over de hele wereld om er te mediteren. Het doel van Auroville is om mensen van alle nationaliteiten en geloven in harmonie met elkaar te laten samenleven, om ons de menselijke eenheid te realiseren. Prachtig maar het werkt niet. Het kost flink wat geld om er in te komen dus het is vooral aan een elite gegeven. Er staan bedelaars langs de weg die er niet in mogen, die zich richten op de toeristen en bezoekers uit het rijke westen. Ja er zijn ook projecten die zich richten op de armoede om Auroville heen, maar voor de wereld maakt het niks uit. De armoede blijft. De ellende blijft. Ik kocht er mijn kaas die ik nergens anders in India kon kopen, en vertrok naar mijn eigen project, waar ik ook de wereld niet mee veranderd heb.

Osho wist van echte liefde. Zijn boodschap was net zo mooi als die van Jezus. En die van Budha. Liefde is de enorme kracht die ons verbindt. Met liefde kunnen we de wereld aan. Al het lijden komt voort uit zaken die niets met liefde te maken hebben. Het christendom, Budhabeeldjes, Auroville, het zijn allemaal vervormingen van Liefde.

Mijn relatie met Paul begon ook vervormd. Ik stelde voorwaarden en testte hem daarop. Ik besloot daar mee op te houden. Ik besloot te zijn wie ik wou ontmoeten. En dan te ontvangen wat er kwam. Wat er gebeurde, wat ik voelde had ik nooit kunnen bedenken. Dat wordt in geen boek of film beschreven want het is niet te beschrijven.

Zolang je de liefde bedenkt in je hoofd, zal je hem dus nooit vinden. Alle gedachtes die ik erbij had, de eisen die ik stelde, de plaatjes in mijn hoofd, ik wist er NIKS van. Dat heeft allemaal met liefde niks te maken.

Eigenlijk door Jezus, de boodschapper van liefde, los te laten, vond ik de liefde. Ik ben niet gestopt met houden van Jezus, ik ben gestopt met het mysterie, het sprookje, te geloven. Ik geloof nog steeds in zijn boodschap. Ik geloof niet langer dat Hij mij bijstaat als ik het moeilijk heb, ik geloof dat ik dat zelf ben. Dat als ik diep in mezelf de liefde voel, ik bij de waarheid kom. Ik ben niet meer bang door hem afgewezen te worden, omdat ik denk dat ik juist eindelijk begrijp wat hij bedoelt.

Vandaag verloot ik het boekje Seks vs Liefde op de pagina van Yaksha's lessen. Omdat seks ook een vervorming van liefde is. Dat wordt daarin goed uitgelegd. Als je er een wilt winnen of het gratis Ebook wilt, klik dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten