maandag 28 maart 2016

10 Tijd voor jezelf dingen om met kinderen te doen

Een aantal moeders heeft al tegen mij gezegd: ik ben niet zo'n knutsel mama zoals jij. Ik was dat ook niet. Ik ben het geworden. Maar misschien werkt voor jou iets anders. Hier een paar tips: 




  • Toch Knutselen! Wij hebben inmiddels een bak met daarin gekleurd papier, gekleurde kaartjes, lijm, schaar, prikpennen met matjes en plakband (gekleurd) Haal de bak tevoorschijn en leef je uit! Ga zelf los met plakband en wenskaarten en kijk af en toe op of je kinderen zich niet in hun eigen oor knippen. Door zelf lekker bezig te zijn zorg je niet alleen voor jezelf, maar geef je je kinderen ook nog eens de kans op zelf op onderzoek uit te gaan en op hun eigen manier het materiaal te ontdekken. Win Win! 
  • Kleuren en tekenen. Er zijn ook kleurboeken voor moeders! Lijkt me heerlijk! Krijt, stiften en kleurpotloden zitten bij ons in één bak. De kinderen hebben ieder een eigen schetsboek, bedoeld om te voorkomen dat er overal losse tekeningen liggen, maar dat is geen garantie. 
  • Bakken! Mensen die mij volgen op facebook weten dat ik graag met de kinderen de keuken laat ontploffen. Ze krijgen hun eigen bak om te kneden. We maken muesli koeken of broodjes. Ik laat ze zelf de ingrediënten noemen en kneden. Beide kinderen zijn ook al handig met een aardappelschilmesje. Dat komt wel eens goed uit! 
  • Spelletjes spelen. Dat is zo leuk en goed voor je band als gezin. Ganzenborden en kwartetten zijn super hier! Tegenwoordig ook Boomgaarden omdat daar niemand wint en Halli Galli omdat je daar enorm fanatiek van wordt. 

  • Dans. Heerlijk vind ik het om los te gaan in onze grote huiskamer. Prince, Abba en Nirvana en natuurlijk ook Frozen en Kinderen voor kinderen. 
  • Schoolplein spelletjes zijn hier ook een tijd een hit geweest. Een klein kaboutermeisje huilend op een steen of schipper mag ik overvaren. Onze peuter vond het heerlijk en kleuter deed enthousiast mee. 
  • Ga los met Lego. Ik kan dit eventjes volhouden maar het is niet echt mijn ding. Mijn man kan er uren zoet mee zijn, zelfs als de kinderen alweer wat anders aan het doen zijn! Ieder zijn ding. 
  • Moestuintje! Het paasweekend was af en toe geschikt en hopelijk  komt er wat meer zon in de komende dagen, zodat we onze gekweekte kiemen kunnen zien groeien. Er staan nu wat zelfgemaakte kweekpotjes in de vensterbank met tomaatjes, courgette, wortels, sla en bloemen. Ik heb een moestuintjes app waardoor ik weet dat de sla overgeplant mag zodra er drie blaadjes aan de kiemen zijn gegroeid. Er zit nu schimmel op, dus we moeten wat minder fanatiek water geven, maar we leren al doende.                                           
  • Voorlezen. Zo goed om zoveel redenen. Kies een boek waar je zelf blij van wordt waardoor je het leuk vind om voor te lezen. Je rustige stem zorgt voor jouw rust en dat van je kinderen. Hoeft echt niet alleen voor het slapen gaan. 
  • Wandelen. Ga lekker naar de speeltuin in de buurt. Zit in de zon terwijl de kinderen klimmen en wip-wappen. Weiger te helpen, na een paar keer houden ze op met vragen en gaan ze elkaar helpen. Het is ook nog beter om het ze zelf te laten doen. Kinderen klimmen niet hoger dan ze aankunnen. Natuurlijk hou je ze met één oog in de gaten. Sinds mijn jongste drie is, kan ik pas echt rustig zitten hoor, daarvoor was ik steeds draaimolens en schommels aan het duwen. Wandelen in de duinen is mijn favoriet! Lekker samen genieten van de natuur.                                                                  
Ik had gehoopt de tuin om te bouwen dit paas-weekend. De zandbak verplaatsen en het konijnenhok dat we gekregen hebben repareren en op zijn plek zetten. De kinderen kijken er erg naar uit dat er konijntjes komen. Maar dan moet wel de zon zo komen, anders blijven we lekker binnen hoor. We hebben ook nog klei of verf in geval van nood. 

Ik ben verhuisd! Yaksha's blog gaat verder op yakshaslessen.com/blog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten