donderdag 27 september 2012

Campagne

Toen ik zwanger was, las ik een boek van een hedendaagse mama. Heel grappig en herkenbaar vond ik het boek, behalve de stukken over thuisbevallen. Ik ben van mijn eerste met een spoedkeizersnee bevallen en daardoor heb ik een medische indicatie om van de tweede ook in het ziekenhuis te bevallen. Dat vind ik heel jammer, maar er is niks aan te doen. De schrijfster kwam een paar keer terug op hoe fijn, maar ook hoe goed voor de baby thuisbevallen was en ik merkte bij mezelf een reactie: 'ja nou weet ik het wel' Want wat had ik aan die informatie? Ik had graag twee thuisbevallingen gehad met kaarsjes en yoga muziek, maar dat zat er gewoon niet in.

Ik begreep daardoor wel beter hoe het moet voelen als je je kind, door welke omstandigheid dan ook, kunstvoeding geeft, en om je heen vertellen vriendinnen, websites en facebook posts hoe goed het is om borstvoeding te geven, of nog erger, welke risico's er allemaal aan kunstvoeding kleven.

Vandaag was er weer zo'n discussie naar aanleiding van een een post op facebook. Interessante discussie waarin moeders die kunstvoeding geven, hun reacties uitlegden. Zij vinden het irritant want het geeft ze het gevoel dat wat zij doen fout is. Kunstvoeding is niet de meest gezonde optie, maar daar is niet makkelijk meer iets aan te veranderen, als een moeder eenmaal is overgestapt dus waarom steeds zout in de wonden wrijven? Ook in andere discussies wordt dat steeds duidelijk. Wat is toch het nut van borstvoeding promoten aan moeders die kunstvoeding geven?  Want dat zijn de mensen die het lezen. En de mensen die zich storen en reageren met 'nou weet ik het wel' De moeders die borstvoeding geven lezen het ook, maar dat is preken voor het koor. Die waren het al met je eens. Je bereikt er dus niet veel mee. Of in elk geval niet wat je wil: dat meer moeders meer en langer borstvoeding gaan geven. In plaats van steeds negatief te zijn over kunstvoeding kun je beter positief zijn over borstvoeding. Klopt, maar dan zijn we weer terug bij het oorspronkelijke punt: als ik op mijn facebook de borstvoeding bejubel, vinden mensen dat irritant. Ook borstvoedende moeders trouwens, zo irritant ben ik.

Gonneke van Veldhuizen plaatste laatst een blog over bedrijfsspionage. Daarin benoemde zij hoe de kunstvoedingsindustrie de geheimen van borstvoeding onderzoekt om hun alternatief nog beter te maken. In de discussie van vandaag werd hetzelfde gesuggereerd. Kijk hoe kunstvoedingsfabrikanten hun reclame maken en doe dat na.  Wees subtiel en manipuleer. Doe alsof borstvoeding de norm is.

Ik doe een poging:

Ik zie een moeder met een kind aan de borst. Mooi bedekt, maar toch duidelijk met daarnaast de tekst:
Je wilt als ouder het beste voor je kind. 
En als de borstvoeding moeilijk gaat dan is de hulp vaak eenvoudiger dan je dacht. Bel dit nummer of kijk op dezewebsite wat je kunt doen als het even niet lukt. Borstvoeding, heel gewoon eigenlijk

Of deze:
Een foto van een gelukkige uitgeruste moeder die in de camera kijkt met een tevreden baby op de arm: 
Ik maakte me steeds zorgen, ze huilde zo veel. 
De lactatiekundige had goeie tips. Ik heb mijn tevreden meisje weer terug. Borstvoeding, gewoon makkelijk. 

Tenslotte nog deze: een vriendelijke vrouw in wit uniform: Ik ben zeer vakbekwaam, maar als het om borstvoeding gaat, check ik voor de zekerheid een lactatiekundige. Borstvoeding, een vak apart. (hmmm ik weet niet zeker of dat de boodschap moet zijn) 

Of zelfde verpleegkundigeVroeger adviseerde ik wel eens om te stoppen met borstvoeding, als het moeilijk ging. Nu weet ik gelukkig dat dat niet hoeft. Borstvoeding, gewoon voor elk kind. 

Ik heb helaas geen geld voor een dergelijke campagne, dus ik klier nog wel even door met irritante posts op facebook. Voor nu.


                                       

* Boek: Celia Ledoux, Mama - Goddelijke kleintjes, menselijke moeders

8 opmerkingen:

  1. Beste Yaksa,
    Mooi stuk! En ik ben het grotendeels roerend met je eens. Afgezien van het stukje dat borstvoeding wordt gepromoot aan moeders die kunstvoeding geven en/of moeders die al borstvoeding geven 'preken voor het koor' is. Ik beheer de FB- pagina voor Kenniscentrum Borstvoeding en de leden zijn absoluut voor het grootste gedeelte voedende moeders. Er zitten best wel wat moeders bij die terwijl ze bij de start 'het wel wilden proberen en wel zouden kijken hoe het liep' aangeven door de info van borstvoeding.com 'helemaal om' te zijn en langer zijn gaan voeden. Ook is er nog een groep te bereiken, en dat is misschien wel de belangrijkste: zwangere dames met het voornemen borstvoeding te geven. Hen willen we op het hart drukken o.a. goed voorbereid van start te gaan. Hierover uitweiden is volgens mij niet nodig, want je weet vast wel wat dat inhoudt. Kunstvoedende moeders daarentegen behoren niet tot onze doelgroep en hen aanvallen of veroordelen is nooit de bedoeling. De waarheid over de kunstvoedingsindustrie is bedoeld voor onze doelgroep: voedende moeders en toekomstige voedende moeders. Dat gezegd hebbende ben ik razend benieuwd of de discussie op FB waar je op doelde bij 'ons' was! Vriendelijke groet, Nadine (columnist borstvoeding.com en beheerder FB)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nadine, wat leuk dat je reageert! Wat ik bedoel is niet dat het voor die moeders bedoeld is, maar op facebook kan iedereen meekijken, dus als je iets deelt over borstvoeding, zien je vriendinnen die niet (meer) borstvoeden dat ook. Die voelen zich aangesproken, of je het wil of niet. En ik wil dat niet.

    De discussie was op Gonneke's FB pagina naar aanleiding van de post 'why is it..' hierboven gekopieerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Yaksa, dank voor je antwoord! Je hebt helemaal gelijk, daar ben ik me sinds de start van de FB ook bewust van geworden. Niet altijd even leuk voor hen nee...maar om het dan maar te laten terwijl ook zoveel mensen het zien die het wel mooi, leuk of interessant vinden. Om een voorbeeld te geven. De foto van de week van vorige week van de tweeling had meer reacties en likes van niet-leden dan ooit te voren! En allemaal positief! Borstvoeding verdient exposure, letterlijk en figuurlijk. Er zullen altijd mensen zijn die het vervelend vinden e.d. en die nemen we op de koop toe. Maar net als jij ben ik niet scheutig met bv-berichten op mijn prive FB. Ik schat in dat ik dan veel te snel uit mensen hun lijst geknikkerd wordt, haha. Zo realistisch ben ik dan wel weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan de andere kant, een mooie subtiele foto of een lief berichtje moet kunnen. Het hoort bij mij en mensen die ook dat niet kunnen handelen: toedeledokie! Ik vind die foto van 'badass breastfeeding' dienje hebt gevonden overigens echt subliem! For so many reasons

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar Nadine, we gaan het juist niet laten! Sterker nog: we gaan campagne voeren! Sinds een paar dagen ben ik druk met Stefan aan het mailen en er komt iets snel heel moois uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee dat meen je niet, is dat met jou!? Hahaha! Ik ben in 'the dark' maar razend nieuwsgierig (gemaakt)! Wat grappig en leuk dat ik dan op jouw blog ben gekomen! Was meteen aan het fantaseren geslagen, vond het zeer inspirerend :-) ben nu helemaal benieuwd waar jullie mee gaan komen! Ik wacht 'geduldig' af...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ojee.. nou hoop ik dat het niet tegenvalt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. :-) Ik ben inmiddels op de hoogte (had net toevallig een mail van Stefan). Klinkt super! Ik ga de aankondiging van de campagne morgen delen op FB. We zullen nog wel vaker contact hebben maar dan via een andere weg!

    BeantwoordenVerwijderen