maandag 18 juli 2011

Draagdoeken, Saries en hangmatten

Toen ik in India werkte voor een mobiel medisch team, kreeg ik wel eens vragen van moeders waarom hun kind nog niet liep. De kinderen werden voortdurend in de Sarie gedragen en tussendoor werden ze in een hangmat gelegd, ook van een Sarie gemaakt. Een Sarie is een doek van 4 tot 5 meter lang dat als traditionele kleding dient voor Indiase vrouwen. Ik dacht: vind je het gek dat een kind zo niet leert te lopen, het kan nooit oefenen!

Inmiddels ben ik terug in Nederland en is een van mijn Saries al tot hangmat omgeturnd in de babyslaapkamer. Roel slaapt er alle middagslaapjes in. Ik had een draagdoek gekregen van een vriendin en was verbaasd dat de verpleegkundigen in het ziekenhuis nieuwsgierig kwamen gluren toen ik voor controle kwam. Ze waren helemaal verbaasd over hoe de knoop zat, maar het leek ze wel handig. Omdat zowel mijn zus als vriendin hun kinderen gedragen hadden in een doek, dacht ik dat het niet zo heel uitzonderlijk was. Een draagdoek is een doek van meestal 4 tot 5 meter lang dat met eindeloos veel verschillende knopen kan worden gebruikt om kinderen tot 18 kilo te dragen.

Ik heb Roel de eerste maanden gedragen in de doek als we ergens heen moesten. In de komma of kangaroe knoop. Op een draagdoeken forum kreeg ik het advies om hem rechtop te dragen, buik tegen buik, knietjes omhoog. Hij was toen nog zo klein en ik zo onzeker dat ik me heb laten tegenhouden door de fysio die het vanwege zijn heupen geen goed idee vond. Jammer dat ik toen niet beter wist, en de fysio ook niet, het was helemaal niet nodig geweest om te wachten.

Toen Roel ongeveer zeven maanden oud was, kreeg hij een bloedtransfusie waar hij heel erg actief van werd en een paar dagen slecht kon slapen. Op dag twee was hij om 19.00 uur nog wakker sinds die ochtend 11 uur en ik kwam nergens aan toe. De draagdoek, ik had inmiddels een eigen rekbare doek in huis, bracht uitkomst. Hij volgde erin alles wat ik deed, maar tijdens het ophangen van de was gebeurde er iets heerlijks; ik voelde hem eerst helemaal ontspannen en voor ik het doorhad, sliep hij warm tegen me aan.

Op internet is veel te vinden over de voordelen van dragen. Mijn eerste argument was eigenlijk dat ik mijn handen vrij zou hebben, maar zoekend naar manieren om goed te dragen, kwam ik artikelen tegen waarin werd uitgelegd dat een kind zich ook heel goed ontwikkelt vanuit een draagdoek. Mijn negen weken te vroeg geboren prematuurtje loopt extra risico om sociaal meer moeite te hebben om mee te komen, maar door te dragen, geef je het een veilige positie om de wereld te ontdekken en van jouw gezicht af te lezen hoe hij sociale situatie kan interpreteren.

Toen Roel zes kilo was, in zijn geval met acht maanden, voldeed de rekbare doek niet meer en gingen we over op een sterkere geweven doek. Mijn man ging ook mee in de draagkoorts en deed boodschappen met zijn zoon op zijn buik. Later kwam er een voorgevormde draagdoek bij, maar ikzelf vond een doek knusser aanvoelen dus bleef ik de doek gebruiken terwijl mijn man de bondolino gebruikte.

Ik las dat veel moeders mekaar adviseerden over rugdragen, maar het duurde bij ons vrij lang voor ik daaraan mee deed. Het voelde heel lang niet fijn om hem op mijn rug te doen. Ik had het idee dat we het allebei nodig hadden om mekaar te kunnen zien. Inmiddels ben ik vrij handig in rugknopen en laat Roel zich lachend op mijn rug zwaaien. Hij vind het nu met twintig maanden leuk om over je schouder heen te kijken waar we heen gaan en kwebbelt vrolijk in je oor.

Dragen heeft vele voordelen die ik ook persoonlijk ervaren heb. Je hebt je handen vrij, ja dat is mooi voor de westerse vrouw die altijd wat anders wil doen dan stilzitten met haar kroost. Daarnaast helpt het bij de lichamelijke, emotionele en sociale ontwikkeling van het kind. Als je borstvoeding geeft, helpt het ook nog je productie verhogen. Winkelen is een heel stuk makkelijker, je hoeft niet op de lift te wachten en stoot geen mensen voor hun voeten. Je kan de roltrap op en past door alle gangpaden. Alleen kleding passen is wat lastig.

Mijn moeder kwam een keer oppassen en wees ons erop dat de kinderwagen een lekke band had. Wij hadden hem maanden niet gebruikt en hebben hem op zolder gezet.

Ik heb spijt dat ik Roel niet eerder ben gaan dragen, maar we hebben het behoorlijk ingehaald inmiddels. Het is een vrolijk kind dat de kat uit de boom kijkt met andere kinderen, maar ook wel heel lief samen kan spelen en zijn blokjes lego kan delen. Hij loopt inmiddels ook nog los, en als hij uitgespeeld is in de speeltuin en hij ziet de ringsling om mijn schouder, strekt hij zijn handjes naar me uit zodat ik hem op mijn heup kan zetten en naar huis kan lopen.

Een groot nadeel van draagdoeken is dat één doek niet zo duur is, zeker vergeleken met een kinderwagen, maar je wil er altijd meer. Wij hebben nu een rekbare doek, een zomerdoek, lente doek én een gewoon leuke paarse doek. Daarnaast een voorgevormde doek én een shortie die vooral als ringsling dienst doet. Als ik op het forum aankondig dat ik 'stash happy' ben, gelooft niemand mij.

Op het moment zijn er twee uit logeren bij een pasgeboren meisje. Ze gaan mee naar India want de moeder ken ik uit de tijd dat ik daar woonde. Dan kunnen de Indiase moeders op hun beurt mijn vriendin nakijken want hoewel dragen daar redelijk gewoon is, die rare ergonomische knopen zie je daar niet. Wie weet zet ze er nog een trend mee in gang!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten